Pedagogisk idè

 

Små grupper med barn ger barnet bättre förutsättningar att bli både sedda och hörda. Det skapar en bättre miljö, trygghet och gemenskap för de flesta barn (även infektionskänsliga och allergiska barn). Näringsrik, hemlagad mat ger bra förutsättningar till kreativitet och hälsa. Att ta tillvara barnens egna sociala förmågor och ansvarskänsla för att kunna grundlägga solidaritet och tolerans tidigt, är viktigt.

Att arbeta för att barnen ska kunna utvecklas till trygga, självständiga individer som med nyfikenhet och glädje vill lära sig och utveckla sig, ser jag som en viktig variabel i min verksamhet.  För att kunna nå dit måste jag möta barnet där det befinner sig i ålder och efter förutsättningar. Min verksamhet formas därför efter barnens enskilda behov. Att få verka i hemmiljö, i en liten grupp, tror jag kan bidra till att alla barn blir sedda och kan utvecklas i sin egen takt.

Trygghet, omtanke och frihet

Barnet ska känna sig väl omhändertagen och få den omsorg som alla barn förtjänar. Den tryggheten ger möjlighet att ta vara på barnets nyfikenhet, lärande och lek. Tiden på familjedaghemmet ska vara lärorik, rolig och utvecklande. I mitt arbete med trygghet och trivsel ingår nolltolerans mot diskriminering och kränkande handlingar.

Omtanke handlar om att alltid ha barnets bästa för ögonen, att känna empati, ha respekt och ödmjukhet i relationen. I vardagen kan det innebära att ta sig tid att lyssna, försöka förstå eller att hitta en bra lösning för stunden.

Grunden för ett demokratiskt tänkande läggs t.ex. genom att lära barnen vänta på sin tur, respektera de andra barnens åsikter, ta ansvar för sina egna handlingar och genom att låta barnen känna sig delaktiga.

 Språkutveckling

Barnet kommer att få tillgång till kamratkontakter och lärande genom lek tillsammans med andra barn men också genom vuxna som är medvetna goda förebilder.

I leken utvecklas barnens kommunikation och språkutveckling. De lär sig att lösa problem, samspela med varandra, använda fantasin och träna sin sociala kompetens. Det skapar en bra självkänsla och de känner sig betydelsefulla.

Vuxna deltar på ett naturligt sätt i barnens lek och hjälper på det sättet till att få alla barn delaktiga. Den fria leken är viktig för språkutvecklingen.

I mitt familjedaghem är vi en liten grupp där vi pratar, ger barnen ord, sjunger, lär oss rim och ramsor, läser och berättar sagor.